ROZHOVOR S ROMANEM SKOPALEM
Vladimír Glaser
Vás osobně i vaši firmu ON tisk, s. r. o znají betlemáři pouze podle názvu. A to i přesto, že pro Spolek vykonáváte
plno práce. Tisknete dlouhá léta a z velké části sponzorsky časopis Betlemář.
Bez této vaší pomoci bychom dnes měli jen velmi omezené cesty spolkové
komunikace a předávání informací o betlémech.Mohl byste alespoň krátce představit vaši tiskárnu? Jak dlouho působí, co
obvykle tiskne, na jaké další služby a práce se zaměřuje?
Společnost
ON tisk, s. r. o., byla v roce 2011 založena reklamní agenturou ART
living, s. r. o., která působí na českém trhu již od roku 1993. Jsme moderní
polygrafický provoz zaměřený na digitální tisk, rychlou a spolehlivou
komunikaci a nadstandardní servis pro B2B klienty. Tiskneme materiály
v širokém spektru od vizitky přes leták, katalog, plakát, knihu, poutač,
samolepku ... až po Betlemáře.
Již sám název vaší firmy napovídá, že si
u vás může zákazník objednat a obdržet vše on-line a vůbec se s ním
nemusíte potkat. Pandemie za poslední rok tomuto směru nahrává. Máte tedy
zakázek dostatek, anebo vás současná situace zasáhla nepříznivě? Nechybí vám
v této souvislosti kontakt se zákazníkem? Zpětná vazba při zpracovávání a
předávání zakázek?
Online komunikace byla pro klienty většiny tiskáren běžná i před pandemií.
Zadání tisku prostřednictvím mailu a elektronické předání tiskových dat je již
léta běžnou záležitostí. My jsme to však dotáhli k dokonalosti: klient si
na našich www stránkách spočítá cenu své tiskoviny, dozví se přesný čas
zhotovení, zvolí si místo a čas dodání, pošle tisková data a dále je pak naším
systémem informován o průběhu výroby a expedice ... Vše v expresních
termínech, průměrná doba od zadání po dodání objednávky je 28 hodin a ročně
takto odbavíme přes 11 000 objednávek.
Já sám vždy otevírám Betlemáře
s určitou radostí a očekáváním, s úctou k práci do něj vloženou.
Myslíte si, že berou vaši zákazníci dnes tištěné materiály stále jako přítele,
který je má obohatit, pomoci se orientovat a pobavit? Nebo si všichni zvykli na
nekonečné množství reklamních letáků a stejně přistupují i ke všem ostatním
tiskům?
Na tuto otázku jste si v podstatě již odpověděl sám. Z časopisu
máte radost, vracíte se k němu opakovaně, po přečtení uložíte
k předchozím vydáním, někdy se třeba namátkou podíváte na nějaké starší
vydání. To by bez fyzické podoby časopisu možné nebylo. Představte si, že svým
členům pošlete časopis elektronicky... Mnoho klientů v předchozích letech
přešlo na "levnou" digitální podobu svých propagačních a informačních
materiálů. Postupně se ale vrací k tisku, nebo kombinují digitální a
tradiční média. Vizitka, katalog, firemní profil, časopis, zpravodaj a podobné
tiskové materiály budou mít vždy svoji hodnotu a nezapadnou v záplavě
elektronické komunikace.
Jaký je váš vztah k betlémům? Nebo je
pomoc pouze výsledkem vašeho dlouhého přátelství s panem Bohumilem Duškem?
Ano, sponzoring je pouze na základě osobního přátelství s panem
Duškem. Pravdou ale je, že se můj názor na "betlémy a betlemáře" za těch mnoho
let spolupráce zásadně změnil. Nyní vnímám vaše hobby jako krásnou kulturně
historickou zálibu, mnohdy doplněnou mimořádnou výtvarnou a technickou
zručností. Betlemářství je z mého pohledu nadčasové, překonává politické,
rasové, etnické, sociální a mnohdy i náboženské předsudky. Je to fenomén, který
lidi spojuje - a i kdyby to bylo jen o Vánocích, tak to má velkou hodnotu.
Tiskli jste nebo tisknete i nějaké betlémy? Dnes jsou tištěné betlémy pro svoji
cenu a jedinečnost velmi oblíbené. "Svoje" betlémy má plno měst i obcí.
Pokud si vzpomínám, vydali jsme několik betlémů pro Spolek: Staropražský
betlém, Malostranský betlém, kalendář s reklamními betlémy a možná, že i
další. Pro dětskou soutěž jsme produkovali betlémové kalendáře, které měly vždy
jako přílohu repliku jesličkového archu z 19. století. Dále jsme tiskli
řadu betlemářských materiálů pro pana Duška, a rád nabídnu výhodné podmínky
tisku i ostatním členům Spolku nebo jejich známým.
Jak vnímáte tak trochu zpovzdálí
aktivity Spolku českých betlémářů? Přináší něco i lidem, kteří přímo nejsou
jeho členy? Měl by rozšířit svoje aktivity směrem k veřejnosti? Nebo má
být uzavřen v rámci svých členů a činnost pro veřejnost nechat na státních
institucích placených z veřejného rozpočtu?
Těžko mohu hodnotit aktivity
Spolku českých betlemářů, protože, upřímně řečeno, jsem se za mnoho let zpět
s ničím nesetkal, ale předpokládám, že Spolek nějaké akce uskutečňoval. Já
jen vím, že propagaci Spolku zajišťoval aktivně pan Dušek prostřednictvím
Vánoční výstavy v Senátu a s tím spojené výtvarné soutěže pro děti.
Mně osobně bylo ctí podílet se na rozvoji potencionální nové generace
betlemářů. Nejsem kompetentní
k jakémukoli hodnocení, ale obávám se, že když v podobných
aktivitách, které oslovují veřejnost, nebude Spolek pokračovat, tak jeho
budoucnost nevidím optimisticky.
Velice pomáháte všem členům Spolku. Je
něco, čím by mohli členové spolku pomoci vám a vaší firmě?
To je milá otázka, ale nám už asi není pomoci J. Nicméně vážně: když se
rozhodnu pro finanční pomoc nějakému projektu, tak v něm musím vidět smysl
a cítit aktivitu ze strany sponzorovaného. Očekávám rozvoj činnosti,
rozšiřování členské základny, popularizaci směrem k veřejnosti, akce,
výstavy... V okamžiku, kdy bych o tomto nebyl přesvědčen, tak by podpora
postrádala smyslu a ukončil bych ji. Věřím, že s vaší osobou přichází do
Spolku českých betlemářů nový svěží vítr a naše společnost ON tisk, s.r.o., je
připravena vám pomoci.