ROZHOVOR S ROMANEM SKOPALEM
Vladimír Glaser

Vás osobně i vaši firmu ON tisk, s. r. o znají betlemáři pouze podle názvu. A to i přesto, že pro Spolek vykonáváte plno práce. Tisknete dlouhá léta a z velké části sponzorsky časopis Betlemář. Bez této vaší pomoci bychom dnes měli jen velmi omezené cesty spolkové komunikace a předávání informací o betlémech.Mohl byste alespoň krátce představit vaši tiskárnu? Jak dlouho působí, co obvykle tiskne, na jaké další služby a práce se zaměřuje?
Společnost ON tisk, s. r. o., byla v roce 2011 založena reklamní agenturou ART living, s. r. o., která působí na českém trhu již od roku 1993. Jsme moderní polygrafický provoz zaměřený na digitální tisk, rychlou a spolehlivou komunikaci a nadstandardní servis pro B2B klienty. Tiskneme materiály v širokém spektru od vizitky přes leták, katalog, plakát, knihu, poutač, samolepku ... až po Betlemáře. 

Již sám název vaší firmy napovídá, že si u vás může zákazník objednat a obdržet vše on-line a vůbec se s ním nemusíte potkat. Pandemie za poslední rok tomuto směru nahrává. Máte tedy zakázek dostatek, anebo vás současná situace zasáhla nepříznivě? Nechybí vám v této souvislosti kontakt se zákazníkem? Zpětná vazba při zpracovávání a předávání zakázek?
Online komunikace byla pro klienty většiny tiskáren běžná i před pandemií. Zadání tisku prostřednictvím mailu a elektronické předání tiskových dat je již léta běžnou záležitostí. My jsme to však dotáhli k dokonalosti: klient si na našich www stránkách spočítá cenu své tiskoviny, dozví se přesný čas zhotovení, zvolí si místo a čas dodání, pošle tisková data a dále je pak naším systémem informován o průběhu výroby a expedice ... Vše v expresních termínech, průměrná doba od zadání po dodání objednávky je 28 hodin a ročně takto odbavíme přes 11 000 objednávek.

Já sám vždy otevírám Betlemáře s určitou radostí a očekáváním, s úctou k práci do něj vloženou. Myslíte si, že berou vaši zákazníci dnes tištěné materiály stále jako přítele, který je má obohatit, pomoci se orientovat a pobavit? Nebo si všichni zvykli na nekonečné množství reklamních letáků a stejně přistupují i ke všem ostatním tiskům?
Na tuto otázku jste si v podstatě již odpověděl sám. Z časopisu máte radost, vracíte se k němu opakovaně, po přečtení uložíte k předchozím vydáním, někdy se třeba namátkou podíváte na nějaké starší vydání. To by bez fyzické podoby časopisu možné nebylo. Představte si, že svým členům pošlete časopis elektronicky... Mnoho klientů v předchozích letech přešlo na "levnou" digitální podobu svých propagačních a informačních materiálů. Postupně se ale vrací k tisku, nebo kombinují digitální a tradiční média. Vizitka, katalog, firemní profil, časopis, zpravodaj a podobné tiskové materiály budou mít vždy svoji hodnotu a nezapadnou v záplavě elektronické komunikace.

Jaký je váš vztah k betlémům? Nebo je pomoc pouze výsledkem vašeho dlouhého přátelství s panem Bohumilem Duškem?
Ano, sponzoring je pouze na základě osobního přátelství s panem Duškem. Pravdou ale je, že se můj názor na "betlémy a betlemáře" za těch mnoho let spolupráce zásadně změnil. Nyní vnímám vaše hobby jako krásnou kulturně historickou zálibu, mnohdy doplněnou mimořádnou výtvarnou a technickou zručností. Betlemářství je z mého pohledu nadčasové, překonává politické, rasové, etnické, sociální a mnohdy i náboženské předsudky. Je to fenomén, který lidi spojuje - a i kdyby to bylo jen o Vánocích, tak to má velkou hodnotu.

Tiskli jste nebo tisknete i nějaké betlémy? Dnes jsou tištěné betlémy pro svoji cenu a jedinečnost velmi oblíbené. "Svoje" betlémy má plno měst i obcí.
Pokud si vzpomínám, vydali jsme několik betlémů pro Spolek: Staropražský betlém, Malostranský betlém, kalendář s reklamními betlémy a možná, že i další. Pro dětskou soutěž jsme produkovali betlémové kalendáře, které měly vždy jako přílohu repliku jesličkového archu z 19. století. Dále jsme tiskli řadu betlemářských materiálů pro pana Duška, a rád nabídnu výhodné podmínky tisku i ostatním členům Spolku nebo jejich známým.

Jak vnímáte tak trochu zpovzdálí aktivity Spolku českých betlémářů? Přináší něco i lidem, kteří přímo nejsou jeho členy? Měl by rozšířit svoje aktivity směrem k veřejnosti? Nebo má být uzavřen v rámci svých členů a činnost pro veřejnost nechat na státních institucích placených z veřejného rozpočtu?
Těžko mohu hodnotit aktivity Spolku českých betlemářů, protože, upřímně řečeno, jsem se za mnoho let zpět s ničím nesetkal, ale předpokládám, že Spolek nějaké akce uskutečňoval. Já jen vím, že propagaci Spolku zajišťoval aktivně pan Dušek prostřednictvím Vánoční výstavy v Senátu a s tím spojené výtvarné soutěže pro děti. Mně osobně bylo ctí podílet se na rozvoji potencionální nové generace betlemářů. Nejsem kompetentní k jakémukoli hodnocení, ale obávám se, že když v podobných aktivitách, které oslovují veřejnost, nebude Spolek pokračovat, tak jeho budoucnost nevidím optimisticky.

Velice pomáháte všem členům Spolku. Je něco, čím by mohli členové spolku pomoci vám a vaší firmě?
To je milá otázka, ale nám už asi není pomoci J. Nicméně vážně: když se rozhodnu pro finanční pomoc nějakému projektu, tak v něm musím vidět smysl a cítit aktivitu ze strany sponzorovaného. Očekávám rozvoj činnosti, rozšiřování členské základny, popularizaci směrem k veřejnosti, akce, výstavy... V okamžiku, kdy bych o tomto nebyl přesvědčen, tak by podpora postrádala smyslu a ukončil bych ji. Věřím, že s vaší osobou přichází do Spolku českých betlemářů nový svěží vítr a naše společnost ON tisk, s.r.o., je připravena vám pomoci.