VYZVĚDAČI

Jan Roda

"Přišli i do údolí Eškol (údolí Hroznového), tam uřízli šlahoun révy s hroznem a nesli jej dva a dva na tyči, také trochu granátových jablíček a fík. Krajina se jmenuje údolí Eškol od hroznu, který tam uřezali Jisraelovi synové."

(Numeri 13, 23)

Toto je základní osnova biblického příběhu o Izraelských, kteří putovali z Egypta do země Kanaan. Cestou, severně od dnešního Hebronu, poslal Mojžíš dvanáct synů předních osobností, aby prozkoumali krajinu, kam směřovali. Všech dvanáct synů se vrátilo, ale jen dva podali zprávu, která potěšila jak Hospodina, tak Mojžíše. Reptajících deset nositelů špatných zpráv bylo "poraženo a zemřelo". Zbylí dva, Josue a Káleba, muži, kteří důvěřovali Hospodinu, pak s ostatními dorazili do země zaslíbené. Za to vše byli po zásluze odměněni a navíc se jim dostalo pocty, že se stali řádnými postavami betlémské scény. Stalo se tak v době, kdy jesličky byly plny biblických příběhů a plnily i úlohu náboženské osvěty.

Jak léta běžela, přísně náboženské nazírání na betlémy se otupilo a jesličky zlidověly. Postavy Josua a Káleba v jesličkách zůstaly, ale v obecném povědomí se staly pouze darovníky. Dar, který nesou, je darem tradičním. Vždyť již v dávnověku se víno, jako úlitba, nosilo do jeruzalémských chrámů. Bližší označení darovníků – vyzvědači – může překvapit, ale není to nic nového. Tak byli nazýváni i v překladech písma Starého zákona a v biblických dějepisech.

Vyzvědači bývají vždy parádními kousky jesliček. Tvůrci betlémů si na nich dali záležet. Bylo tomu ať autor jesliček figurky maloval, nebo vytvářel dlátem. Hrozen, mnohdy i s vinným listem, bývá rozměrově umocněn, aby se podtrhl jeho význam. Přes postavičky vyzvědačů se do jesliček dostala vinná réva, která byla ozdobným motivem v raně křesťanském umění. Již sv. Augustin přirovnával Krista k vinnému hroznu ze zaslíbené země. Víno ještě dnes symbolizuje krev obětovaného Krista. Od těchto srovnání není daleko k metafoře, která přirovnává ukřižovaného Krista právě ke hroznu, který je na příčném sochoru přinášen vyzvědači.

V lidových betlémech se s popisovanými figurkami můžeme setkat i v jiném provedení. Prvou z nich je zobrazení pouze jednoho nosiče hroznu. Zde dochází již k opuštění biblické předlohy a figurka se zařazuje mezi řadové darovníky. Více z původního námětu si podržely figurky dvou darovníků, kteří na sochoru nesou ulovenou srnku. Domnívám se, že zde není třeba hledat náboženský výklad. Do jesliček byla pouze přenesena jedna příhoda běžného venkovského dne.

Pro svou myšlenku a krásu zobrazení si Vyzvědači zaslouží, aby byli v betlému stavěni na čestné místo. Pokud v rozpracovaných jesličkách zatím dvojice pachtících se nosičů chybí, přimlouvám se za jejich doplnění.

Pozn.: Kde hledat Eškol? V jiném prameni – IV. Mojž. 13,24 – je psáno: Mambre, neb údolí hroznů v pohoří judském, je asi hodinu cesty na sever od Hebronu. Údolí to bylo jedno z nejúrodnějších celé Palestiny.