PORTRÉT TVŮRCE KOSTELNÍCH BETLÉMŮ: BŘETISLAV KAFKA

Jan Roda

(Aktualizovaný text 2023)

Cesta za poznáním tvůrce chrámového betlému z kostela Nanebevzetí Panny Marie v Přešticích, mne přivedla k výrazné postavě majitele řezbářského závodu, panu Břetislavu Kafkovi z Červeného Kostelce.

Zakladatelem firmy byl Břetislav Kafka, který se narodil 14. 5. 1891 v Červeném Kostelci. Vyrůstal ve skromných poměrech, do učení vstoupil u svého otce, kováře. Tělesná zdatnost mladého Břetislava neodpovídala náročnému kovářskému řemeslu. Proto byl zapsán na nižší stupeň kamenické školy v Hořicích, kde se posléze stal sochařským praktikantem.
Po absolvování výuky byl zaměstnán na stavbě přehrady v Tešnově (Les království u Bílé Třemešné). Tam sekal do kamene "kumštovnější" ozdobné prvky pro zmíněné vodní dílo. V té době ukončila svou činnost řezbářská firma pana Červenky z Bílé Třemešné. Mladý Břetislav firmu koupil a sídlo přenesl do Červeného Kostelce. Tam si přivedl i svoji nastávající. V prvních letech pracoval podnik jako rodinný. Vzpomíná se na vyspělost řezby Vojtěcha, bratra Břetislava. Ten, mimo jiných krásných prací, vyřezal právě do přeštického betlému půvabnou postavu Panny Marie.
Tvůrčí nápaditost firmy dokládá dochovaná sada archivních černobílých fotografií, na nichž jsou zachyceny vzorové náměty možného zhotovení kostelního betlému.
Umělecký závod však nezhotovoval pouze betlémy. Široký sortiment výrobků zahrnoval sochy, oltáře, kazatelny, Boží hroby, zpovědnice a křtitelnice, lavice, skříně na varhany i pohřební vozy. Sochařská tvorba byla prováděna ve dřevě, kameni, kovu a kosti.
I přes konkurenční boj mezi obdobnými závody se firma úspěšně rozvíjela. Byly postaveny nové ateliéry i sídlo pro majitele. Do dnešních dnů zachovaný komplex budov podává svědectví o prosperitě uměleckého závodu v letech první republiky.
Zavedená, prosperující firma umožnila zakladateli Břetislavu Kafkovi věnovat se vědecké práci. V té se proslavil stejně tak, jako v uměleckém světě.
Pan Břetislav měl mimořádné hypnotické schopnosti. Příkladnou pílí se stal proslulým badatelem v oboru experimentální psychologie. Z napsaných knih připomeňme díla "Parapsychologie" a "Nové základy experimentální psychologie". Vybudoval první soukromou laboratoř na zkoumání paranormálních jevů.
Po nešťastném znárodnění firma jako taková pracovala i nadále, pan Břetislav v ní byl zaměstnán jako provozní vedoucí. V podniku, který založil, pracoval až do penze. Zemřel 27. 8. 1967 v Červeném Kostelci.
V roce 1991 byl vyřízen restituční nárok rodiny a závod byl vrácen původním majitelům. Za vedení Mgr. Břetislava Kafky pracovala firma pod obchodním názvem Ateliéry Kafka. Firma měla kolem patnácti zaměstnanců, s nimiž zajišťovala zakázky obdobného charakteru, jako prováděl její zakladatel. V sortimentu prací převažovala činnost restaurátorská, o nové betlémy nebyl příliš velký zájem. Jednou z posledních jesličkářských prací bylo doplnění jeslí tyrolské provenience o další postavy. Stalo se tak na objednávku řádových sester z pražské Bartolomějské ulice. Právě jistá stylová podobnost Kafkových betlémů s pracemi tyrolské řezbářské školy vedla k mylnému závěru, že betlém z kostela sv. Kateřiny v Jindřichově Hradci je tyrolská práce. Dnes je tento mylný závěr opraven a práce je po zásluze přiznána závodu Břetislava Kafky. Realita tržního hospodářství však způsobila, že v roce 2015 firma ukončila svou činnost.
S ukončením činnosti firmy se otevřela otázka, jak naložit s cenným komplexem budov na adrese Koubovka č.p. 587. Jednalo se o autentický dochovaný areál vily sochaře a parapsychologa Břetislava Kafky, která byla vystavěna v létech 1932 až 1933. Navrhl ji architekt Josef Vejr a začlenil k ní majitelovy umělecké ateliéry. Cenná vila je od roku 2018 památkově chráněná.
Jako památkově chráněný objekt prošla vila náročnou a citlivou opravou. Proměna se zdařila a dnes slouží dobré věci. Objekt nově vlastní Oblastní Charita Červený Kostelec a využívá jej mobilní hospic sv. Anežky české. Poskytuje denní stacionář a zajištění pečovatelské a tísňové péče. I sousední budova vlastních sochařských ateliérů bude upravena pro obdobné služby, na zahradě mají být postaveny objekty chráněného ubytování.
V centrálním prostoru vily byla ponechána socha svaté Terezie z Lisieux, která se zrodila ve zdejších ateliérech. Připomíná propojení staré a nové historie, kterou píše čas.