
VELKÁ VÝSTAVA BETLÉMŮ Z DRUHÉ STRANY
Bohumil Dušek, Roman Skopal
O Velké výstavě betlémů vás průběžně informujeme již třetím rokem – od propozic až po závěrečný katalog fotografií betlémů v povánočním čísle Betlemáře. Dnes k tomu chceme přidat aspoň základní informace o tom, co se musí udělat, aby se velká výstava betlémů uskutečnila.
Začínáme již v září
pracemi na webových stránkách. V roce 2022 to bylo práce hodně, protože se
stránky zřizovaly - tvorba stránek je vždycky věc složitá. A naše stránky mají
řadu specifik, která není snadné zpracovat. Konečné stránky jsou výsledkem
dlouhých diskuzí organizátorů a programátorů, protože požadavky a možnosti se
nejednou střetávají. V tomto ročníků to bylo již jednodušší, protože jsme
"jen" upravovali jednotlivé segmenty z hlediska zkušeností se zahajovací variantou
a rozšiřovali jsme obsah o přihlašování
a prezentaci literárních příspěvků. "Jen" je v uvozovkách, protože je to
pouze v porovnání s celkovou tvorbou. I tak to vyžaduje dost úsilí a
času. Hodně pozornosti jsme věnovali formulacím v přihlašovacích
formulářích, především z hlediska požadavků zákona o ochraně osobních
údajů. To je z pohledu právního část velice složitá, abychom měli jistotu,
museli jsme využívat konzultace s odborníky. Komplikované je také to, že
podmínky se liší podle toho, zda se přihlašuje dítě, či dospělý nebo
jednotlivec, či organizace.
Ke konci září jsme rozesílali základní informace a propozice na desítky
e-mailových adres – oslovovali jsme účastníky minulých ročníků (včetně
předcházejících akcí v Senátu), domy dětí a mládeže, lidové školy umění,
vytipovaná informační centra a základní školy. Není možné informace posílat
globálně na všechna školská zařízení, protože nelze vyloučit, že bychom při
vysokém počtu přihlášených nezvládli všechny záležitosti včas a dobře
vyřizovat.
Od 15. listopadu do 24. prosince se mohli autoři betlémů přihlašovat a posílat
fotografie svých děl. Každá přihláška se musí zkontrolovat, upravit a doplnit.
Např. pro automatické zařazení do určitého místa na mapě na úvodní stránce musí
být správné pořadí slov v adrese, doplňují se souřadnice místa vystavení,
poštovní směrovací číslo, číslo ulice apod. Důležitá je kontrola všech aspektů
výše uvedeného zákona – např. jestliže přihlášku podává organizace, nemůže se
uvádět jméno nezletilého autora. Je to sice v propozicích, ale docela
často se to nedodržuje. Problémy jsou i s obrázky, které jsou otočené,
nekvalitní (v tomto případě žádáme o nové), jeden betlém je přihlášen vícekrát
atd. To vše se týká betlémů, které jsou přihlášeny přes webové stránky.
Jestliže jsou zaslány e-mailem, musí se exportovat se všemi náležitostmi na
stránky, což je často při větších počtech problematické z hlediska
orientace v zaslaných materiálech.
Na konci prosince dostanou všichni účastníci informaci o tom, co se připravuje,
co bude následovat a kdy mohou očekávat zásilku s materiály na ukončení
aktuálního ročníku. Počátkem ledna se zpracovávají podklady pro únorové číslo
Betlemáře, kde vychází zjednodušený katalog všech výtvarných prací ve formě přílohy. Ihned
potom následuje práce na přípravě řádného katalogu, který má dvojnásobný formát
oproti časopisu, více údajů o díle a obsahuje také všechny práce literární.
Náročná je jeho grafická příprava včetně titulní strany i dalších stran obálky.
Další grafickou záležitostí je pamětní list, který obdrží všichni autoři
výtvarných i literárních prací, a závěsného betlemářského kalendáře od dubna do
března příštího roku. Do složky odesílaných materiálů patří také číslo
Betlemáře s přílohou fotografií autorských betlémů. Na rozdíl od pamětních
listů jsou počty časopisů, katalogů a kalendářů omezeny, ale na všechny adresy
je zasláno nejméně po jednom kusu. Zájemci si mohou objednat další katalogy za
výhodnou cenu dotovanou společností On tisk, která tiskne všechny materiály a
zařizuje balení a distribuci. Balíčky s písemnostmi a drobnými dárky,
které poskytl náš Spolek českých betlemářů a drobní dárci, jsou odesílány
v první polovině března. Pro účastníky Velké výstavy betlémů 2023 bylo
vytištěno 47 kalendářů, 58 kusů Betlemáře č. 91, 62 katalogů a 506 pamětních
listů. Dárků bylo přes 150 různých druhů. Před rozesláním jsou všichni
přihlášení autoři informováni o čase, kdy mohou zásilku očekávat. Všechny
balíčky jsou doplněny o osobní dopis s pozvánkou na další ročník.
Takže od startu do cíle to trvá více jak šest měsíců. Není to samozřejmě
činnost každodenní, ale je často vázaná termíny a vnitřně stanovenou zásadou,
že přihlášené betlémy musí být do dvou dnů zkontrolované, doplněné a zveřejněné.
Všechna práce se nedá vyjádřit v hodinách – je jich hodně, ale je to doba
věnovaná dobré věci.