ZA BETLÉMSKOU HVĚZDOU DO TŘEBECHOVIC POD OREBEM
Ivan Hejtmánek, Petra Jahnová
To je název výstavy, kterou mohou návštěvníci Třebechovického muzea betlémů zhlédnout od 16. 11. 2024 do 2. 2. 2025.
Adventní a vánoční čas je každoročně v naší zemi spjat v mnoha domácnostech se stavěním betlémů a jeslí. Již více jak třicet let jsou betlémy vystavovány také na desítkách spolkových veřejných výstav. To platí zvláště pro město, které se může pyšnit bohatou sbírkou betlémů z celého světa, ale především stálou expozicí známého Proboštova unikátního pohyblivého betléma. Letos ukáže TMB také svůj nový přírůstek do sbírky. Je jím "Dobřanský barevný betlém", jehož autorem je Jan Hrnčíř z Olomouce - Hněvotína. Rodák z kraje pod Orlickými horami poutavě zobrazuje rodnou ves tak, jak si ji pamatuje z dětství. Řemesla, místní zvyky ale i zábava a radost lidí, dotváří kulisu centrální scény narození Krista a klanění Tří králů (obr. vlevo).
Přitažlivé, nejen pro děti, budou letošní betlémy mechanické. Třebechovický
rodák Kamil Andres, řezbář, betlemář a významný a pilný restaurátor pohyblivých
historických betlémů, představí svůj velký mechanický betlém s dokonalým
pohybovým ústrojím. Především pro děti bude k dispozici skládací pohyblivý
betlém autora Luboše Srstky z Prahy, který si malí návštěvníci budou moci
sami rozpohybovat dřevěnou klikou.
Velkým překvapení pro všechny návštěvníky muzea bude jistě velký pohyblivý
"Český betlém" ( na obrázku) řezbáře a betlemáře Ing. Karla Strobla
z Přelouče, člena SČB. Tento unikátní betlém vytvořil autor
s podporou své manželky Marie v letech 2016-2023. Jeho 78 pohyblivých
figurek z celkového počtu 121 ukazuje vše, co bylo a je spojeno
s životem autora. Rodné jihočeské město Benešov nad Černou, kostel, mlýn a
pila, vzpomínka na Prahu při studiu a další historické obrazy naší vlasti jsou
vytvořeny nejen v reliéfech dáliny a čelního antipendia, ale i
v trojrozměrných objektech chrámu sv. Barbory a pražského orloje
s dokonale řezbářsky provedenou architekturou. Dnešní podoba kompaktního
betlémského celku, koncipovaná v posledních dvou letech vytváří rohovou
kompozici o čelní hraně 2,6 m se stupňovitým terénem zvedajícím se
k horizontu. Velký obdiv si zaslouží dokonalá konstrukce a řemeslné
provedení mechanických dílů všech pohyblivých částí. Tvoří ji kromě čtyř motorů
pohánějících všechny transmise také množství hřídelí, táhel, ozubených převodů,
vaček a dalších potřebných součástek. Vše autor vyrobil ve své dílně a mistrně
sestavil do působivého a harmonického celku.
