SVATÝ KAJETÁN, PATRON BETLEMÁŘŮ

Jan Roda

V jubilejním roce 2023 jsme slyšeli i četli mnoho o životě svatého Františka z Assisi. Bylo to správné, neb se opravdu zasloužil o pochopení významu oslav narození Krista. Názorným příkladem ukázal, že se Ježíš narodil do nuzného prostředí a nastavil tak zrcadlo okázalostem, které v církvi počaly bujet.

O oživení vánočního poselství sv. Františka se však zasloužil o mnoho let později světec Kajetán z Tiene. Byl to právě on, kdo postavil vánoční betlém tak, jak ho zná naše generace. Jeho počin padl na úrodnou půdu, ujal se a rozšířil. Stalo se roku 1533 v italském městě Neapoli. Betlémy v "moderní" podobě se tedy staví necelých 500 let.

Svatý Kajetán (Gaetano) se narodil v roce 1480 ve Vicenze v Itálii. Studoval v Padově a stal se doktorem občanského a církevního práva. Působil u papeže Julia II., snažil se o obrodu a vzdělání kněží. Později poznal, že jeho místo je mezi chudými a trpícími. Stal se spoluzakladatelem řádu theatinů. Působil na mnoha místech, kde cítil, že je jeho poslání potřebné. Známé je jeho působení
v Římě, Benátkách a v Neapoli. V době jeho života lidstvo sužovala epidemie moru a všudypřítomný hladomor. V roce 1533 přišel do Neapole, kde se dovršila jeho životní pouť. Zemřel v roce 1547, byl tam též pohřben. Neapol jej považuje za spolu patrona města.

O vztahu svatého Kajetána k betlémům se dozvídáme z bibliografie světce, kterou sepsal Don Gaetano Ma Magenis v roce 1726. Dílo je uchováno v knihovně Santa Maria della Sanità v Neapoli.Jeho název zní "Život svatého Gaetana Tiene patriarca de' Chierici Regular". Na počátku bylo vidění svatého Kajetána při slavnosti štědrovečerní mše v bazilice Santa Maria Maggiore v Římě. Světci se zdálo, že k němu přišla Panna Marie a nabídla mu své dítě do náruče. Tato představa jej natolik oslovila, že po příchodu do Neapole postavil v roce 1533 spolu s řádovými bratry v oratoři kostela Santa Maria della Stalletta betlém do scenerie, ve které byly biblické postavy i lidé reprezentující lidskost a pokoru. Toto konání o dalších Vánocích opakoval a připomínal si tím vidění, kterého se mu v Římě dostalo. Postavy v jeslích byly dřevěné, oblékané. Jeho počin tak oslovil věřící, že se betlémy stavěly v dalších neapolských kostelech, ale i v domácnostech. O šíření obyčeje se zasloužili v nemalé míře řádoví bratří františkáni, dominikáni, karmelitáni, jezuité, kteří využívali zručnosti místních řemeslníků. Zvyk stavění betlémů podpořil Tridentský koncil, který považoval stavění jesliček za součást katecheze. Tradice zvyku stavění jesliček se šířila opravdu velmi rychle, když si uvědomíme, že první betlém v Čechách byl postaven již roku 1562 v Praze řádem jezuitů.

Celá historie připomínání biblické události narození Krista je mnohem složitější a nelze ji redukovat pouze na událostí, které se staly v roce 1223 v Grecciu a 1533 v Neapoli. Připomínáme-li si však tyto mezníky, neměli bychom opomíjet ani jednoho z těchto světců. Opravdu, jak svatý František, tak svatý Kajetán se zasloužili o to, že se dnes můžeme těšit z malých uměleckých děl, kterým říkáme betlémy. Myslím, že oba jsou patroni naší betlemářské činnosti. 

Prameny: www.faaciamoilpresepe.it, P. L. Bombelli: San Gaetano di Thiene
Obr.:B. Pinelli: Il presepio dell´Aracoeli (1821)