BITVA O BETLÉM
Karel Zimmermann
Bitva o betlém s malým"b". Jako v jedné staré anekdotě. Nejde o město Betlém, ale o betlém vánoční, ne v Palestině, ale ve Francii, bitva není vojenská, ale právní, a není jedna, ale několik, každoročně se opakujících. Někde se tato novodobá "vánoční tradice" opakuje už více let.
Francie je "laická" země, v r. 1905 došlo k odluce státu a církve (s výjimkou pro Alsasko-Lotrinsko), státní instituce a orgány mají zachovávat neutralitu v náboženských otázkách. Zákon z r. 1905 mj. zakazuje instalovat jakýkoliv náboženský symbol ve veřejných prostorách, s výjimkou muzeí, výstav nebo jiných kulturních nebo slavnostních akcí.
V některých městech a obcích, v rámci vánoční výzdoby, se v prostorách radnice (uvnitř nebo venku na nádvoří) objeví, kromě vánočního stromku, i tradiční betlém. Na to reaguje Komunistická strana, její odnož Liga pro lidská práva, Liga svobodného myšlení a další levicové organizace soudní žalobou. Ponechme stranou, zda ony organizace nemají jiný, důležitější, smysl existence, než bojovat proti vánočním betlémům; zajímavé je, jak na žaloby reagují příslušné soudy.
V Beaucaire
(16 tisíc obyvatel) byla 2. února 2025 radnice odsouzena k pokutě 120 tisíc
euro, že 20. prosince 2024 neuposlechla příkazu soudu, který jí nařizoval
betlém ze vstupní haly radnice do 48 hodin odstranit pod pokutou tisíc euro za
každý den prodlevy (a od 13. ledna pak pět tisíc euro za den).
Starosta tehdy na příkaz reagoval tím, že betlém nechal ze vstupní haly
přemístit do jiné přilehlé prostory. Zároveň zorganizoval referendum, ve kterém
99 % hlasů (z asi celkem 10 % odevzdaných) bylo pro ponechání betlému na
radnici. Brání se také odkazem na přípustnou výjimku ze zákona z r. 1905, tj.
že jde o dlouholetou místní tradici a vystavený betlém je akcí kulturní,
nikoliv náboženskou. Radnice se odvolala, nevzdávají se ale ani žalobci, případ
tedy ještě zdaleka není uzavřen. Starosta je rozhodnut betlém v každém případě
vystavit o příštích Vánocích znovu.
V Béziers (81 tisíc obyvatel) a v Perpignanu (121 tisíc obyvatel) naopak radnice, stejně jako už v minulých letech, betlém znovu uhájily. Soud konstatoval, že podmínka "naléhavosti" odstranění betlému, jak ji požadovala žaloba, není splněna, a žalobu zamítl. Betlém v Béziers je nicméně celý na kolečkách, aby v případě nepříznivého rozhodnutí ho bylo možné rychle z radnice vyvézt jinam (obrázek na obálce). Překvapivě rozumné rozhodnutí soudu v Béziers není naštěstí ojedinělé. Jeden soud v minulých letech žalobu zamítl s tím, že vystavený betlém nepůsobí ani veřejné pobouření, ani veřejné ohrožení. Jinde bylo rozhodnutí soudu také šalamounské: mají-li Ježíšek, Josef a Marie svatozář, jde o náboženskou propagandu, nemají-li ji, jde o folkór a betlém na radnici může zůstat.
Do polemiky se naposled zapojila i slavná Brigitte Bardot (90 let), která poukázala mj. na to, že žalobcům vadí tradiční lidové betlémy, ale ne hromadné muslimské motlitby v ulicích mnohých měst.
Na "ohnivé" Korsice se betlémy na radnicích vystavují, ale nejsou tam reprezentanti "pokrokových"organizací, kteří by si troufali žalobu podat. Zle by bezpochyby pochodili jak oni, tak i jejich domy a majetky.
V malé italské obci blízko Neapole překvapil místní kněz zvláštní iniciativou: instaloval v kostele betlém, kde u kolébky s Ježíškem jsou dvě matky. Chtěl tak ukázat, že společnost by měla být otevřená k současným "novým typům rodin". Neudiví, že tento betlém se naopak stal terčem kritiky nejen stran pravicových.
Vzpomínám si, že Spolek českých betlemářů organizoval několik let výstavu v budově Senátu, tedy ve státní instituci. Bylo by dobré si uvědomit, že něco takového není všude zdaleka samozřejmé.
Foto autor: kzimm007g(zavináč)mail.com
