JAKOU MAJÍ U NÁS BETLÉMY BUDOUCNOST?

Bohumil Dušek

To asi neví nikdo, nikdo není prorokem. Ale můžeme se pokusit něco odhadnout. Každoročně se u nás pořádá více než stovka výstav. Existují oficiálně čtyři organizace, které mají betlemářství jako svoji základní činnost, a další regionální komunitní spolky. Vychází množství nových papírových betlémů. Snad není proč se obávat. Jenže i na betlémy může mít dopad současná situace ve společnosti – postoje k rasismu, genderová rovnost, náboženské vztahy. A často může jít o maličkosti.

V Brně se konal v lednu tříkrálový pochod. Od katedrály na Petrově šel průvod, jehož součástí byli i dva velbloudi, několik desítek koledníků a samozřejmě Tři králové. Koledníci prošli s průvodem z Petrova na Zelný trh a Masarykovou ulicí na náměstí Svobody a poté na Dominikánské náměstí, kde se u betléma poklonili Jezulátku, zazpívali koledu a předali mu dary. Tak, jako tomu bylo i předchozí léta.

Po skončení průvodu ale vznesla jedna občanka Brna dvě námitky (či požadavky):

1) Okamžitě zrušit část tříkrálové koledy :

Co ty, černej, stojíš vzadu,
vystrkuje
š na nás bradu?

Hrdě se k tomu hned přiznám,
že já jsem mouřenínský král.

2) černého krále nemůže představovat načerněný běloch, ale pouze etnicky původní osoba.

Organizátoři se nebránili, třeba tím, že to jsou naše národní zvyky, ale rychle se omluvili a přislíbili, že příští rok se napraví. A ani bohužel asi neznali další pokračování koledy, ze které vyplývá, že třetí král vlastně může být třeba ogar od Brna:

Aj, já nejsem černej,
jsem jen od slunce opálenej.
Slunce je toho příčina,
že je má tvář opálena.

No, jejich chyba. Dějiny se mění běžně, ale koledy snad ještě ne. Vím, netýká se to přímo betléma. Ale je to betlémská scéna, přímo může ovlivnit živé betlémy, nepřímo i betlémy ostatní.

Je obecně známo, že v poslední době se leckde objevují tendence, které těžko chápeme: zrušit Vánoce a nahradit např. zimními svátky, nevystavovat artefakty se symboly křesťanství, veřejně neslavit náboženské svátky. To jsou všechno věci, které by se mohly nějakým způsobem dotknout i betlémů. Nebudou-li Vánoce, jaký by měly smysl betlémy? A mimochodem i Santa Claus. Takže by snad největší naději měl Děda Mráz!
Křesťanskými symboly jsou i Ježíšek, jeho rodiče, andělé…Betlém bez nich? A z hlediska genderové rovnosti by se na betlému dalo nalézt leccos. U nás zatím nic takového nehrozí, ale v řadě evropských států to už začíná být reálné (viz třeba články kolegy Zimmermanna).

Jedním z dalších problémů je, že se z povědomí lidí vytrácí opravdový smysl betléma. Mnozí ho mají pouze za jakýsi symbol Vánoc, něco jako stromeček. A nemůžeme si zato i my sami? Je opravdu betlémem soubor ptáčků, kočiček, pejsků či plastových kačenek, z nichž jeden objekt leží v jesličkách? Je betlémem demonstrace stovek či tisíců neúčelně postavených postaviček, kde Svatá rodina je jen nutným doplňkem? Je betlémem změť radiosoučástek, kde sv. Josef je skleněná trioda, P. Maria kondenzátor, Ježíšek nízko voltová žárovka, ostatní součásti jsou něco a nikdo ani neví co? A co betlém z plyšových medvídků, cukrových kostek, lékovek, dílenského nářadí, příborů, atd. atd. A to všechno se opravdu vystavuje. A novináři? Když na výstavě bude dvacet historických betlémů a jeden vytvořený ze starých mobilních telefonů, tipněte si, o čem se bude psát.

Betlémy mají dlouhou - i když přerušovanou - tradici. Aby trvala, musí ji někdo přenášet - staří musejí předávat zkušenosti a dovednosti mladým. Ovšem, děláme dost pro to, aby těch mladých a ochotných nebylo nezanedbatelné množství? Nezbydou betlémy jen v kostelích a muzeích?

A co nám přinesou nové technologie? S umělou inteligencí (AI) jsme se trochu seznámili, viděli jsme v Betlemáři i ukázky, jak snadno AI dokáže vytvořit obraz s betlémským námětem. Jenže to může být daleko širší: pohyblivé digitální betlémy rozhýbou postavičky v mobilních telefonech, počítačích nebo ve virtuálních brýlích. Proč by se někdo zdržoval s pracnou výrobou jejich mechanického pohybu? Výstavy mohou být digitální, přístupné na mobilu kdekoli a odkudkoli z celého světa. Umělá inteligence a 3D tisk – jednoduše se mohou vytvořit repliky starých betlémů nebo tvořit nové, moderní (ovšem otázkou je, jak moderní?). Tvorba betlémů je nyní založena na ruční práci jednotlivců, výjimečně skupin. Myslíte, že veřejnost bude protestovat proti výstavám anonymních betlémů, vytvořených umělou inteligencí a 3D tiskárnou? O tom pochybuji. Třeba jim to bude připadat kreativní. Bude běžným návštěvníkům vadit, že neznají konkrétní jméno tvůrce, bude jim vadit, že to je replika vyrobená třeba v Thajsku nebo Bahrajnu? Pokud se spokojí tím, že se dívají na vánoční tradiční předmět, tak asi ne.
Že nové technologie zasáhnou do tvorby betlémů, to je téměř jisté. Jen nevíme do jaké míry. Ani vědět nemůžeme, protože nemáme představu, jaké další technologie nás čekají. Pokrok v informatice je tak rychlý, že si ani nedokážeme představit, co bude za pár let nejen v technologiích, ale i v betlémech.
Světelné betlémy, 4D betlémy, betlémy, které budou vznikat před zraky diváků, třeba i na přání… Technika, technologie i materiály budou možná jiné, ale předpokládám, že Svatá rodina, Tři králové, andílkové, pasáčci i ovečky budou stejné. Takže snad můžeme doufat.

Zdroje: tisk ČR a SRN.